IndexKalenderFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

Een Beekje

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Adrian

Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 23-12-15

BerichtOnderwerp: Een Beekje   za maa 26 2016, 11:30

-
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   za maa 26 2016, 11:39

Adrian zat met zijn voeten in het kabbelende water. Het was ijskoud, maar verfrissend. Het moest vast ergens uit de bergen komen van de smeltende sneeuw. Hij wist niet precies waar ze waren, maar het was dichter naar het Zuiden. De omgeving was langzaam ruwer geworden en met meer bergen en rotspartijen. Gelukkig begon de zomer te komen, anders hadden ze misschien vast kunnen raken in een sneeuwlandschap. Zuchtend sloot hij zijn schrift en sloot kort zijn ogen. Hij probeerde al sinds zijn aankomst in het kamp een nieuwe brief aan zijn familie te schrijven. Adrian wilde zijn moeder gerust stellen dat het goed met hem ging, maar er kwam steeds niets uit als hij zijn papier er eenmaal bij pakte. Hij hoopte maar dat ze zich niet al te veel zorgen zou maken. Vermoeid wreef hij met zijn handen door zijn krullen die inmiddels langer en langer waren gegroeid. Net zoals zijn baard overigens. Adrian boog voorover en staarde een lange tijd naar zijn weerspiegeling in het water. Na een tijd plensde hij het koude water in zijn gezicht en pakte zijn mes erbij om ruw enkele lange krullen weg te snijden.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

Aantal berichten : 120
Leeftijd : 24

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   za maa 26 2016, 14:36

Ze waren dichter bij de grens van het Zuiden en dat was de voelen ook. Ondanks het feit dat het zomer aan het worden was, had Naya haar dikke cape stevig om zich heen geslagen. Ze was blij dat ze hem mee had genomen vanuit huis, dat maakte de kou nog een beetje draagbaar. Voor een tijdje had ze staan kijken naar Adrian die bij het beekje zat. De spanningen in het kamp waren nog steeds niet verdwenen en het idee dat ze de rovers nog steeds niet in het vizier hadden, maakte de sfeer er ook niet beter op. Uiteindelijk besloot ze maar naar hem toe te lopen en ging ze naast hem zetten. Haar voeten trok ze echter naar zich toe en ze keek toe hoe hij ruw zijn haren begon weg te snijden. 'Zal ik je helpen?' vroeg ze zachtjes, terwijl ze keek naar de haren die rond hem op de grond vielen en zijn blik ving. Nog steeds vond ze het fijn dat Adrian hier was, er was tenminste iemand die haar verlangens en motieven snapte.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   za maa 26 2016, 18:33

Stug sneed hij de krullen weg, maar zag in het water al snel dat het niet erg gelijk ging. Hij was dan ook blij verrast Naya te zien en nam haar voorstel graag aan. 'Dat zou heel fijn zijn,' gaf hij toe en overhandigde haar het mes. Geen ander lid van het team zou hij zomaar een mes in zijn bijzijn toevertrouwen. Niet dat ze hem echt wat aan zouden doen, dat betekende hun eigen einde, maar ze konden nogal eens een ongelukje uitlokken dacht hij zo. Hij was al een paar keer onderuit gegaan of lag net op het meest oncomfortabele stukje als het nacht was en kreeg vaak het laatste restje eten. Dat was echt niet alleen toeval. Adrian ging verzitten met zijn rug naar Naya toe, maar kon het niet laten eerst even naar haar om te kijken. 'Het is hier prachtig, vind je ook niet?' Ze waren geëindigd in een soort vallei die volop groen aan het worden was en het beekje voor hen maakte het plaatje wel compleet. 'Dat maakt het nog een beetje goed dat we zoveel gereisd hebben de afgelopen dagen.' Ze waren aan één stuk door gegaan met maar korte pauzes, maar nu kregen ze een langere rust van Indra. Blijkbaar hadden ze hier iets bereikt.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   za maa 26 2016, 22:18

Naya nam het mes over en ging achter hem zitten op haar knieën, zodat ze een goed overzicht had. Erg netjes was hij niet geweest: de ene kant was langer dan de andere en hier en daar hingen er wat plukken die nog niet waren aangeraakt. 'Het is zeker prachtig, heel anders dan het Oosten met al die bergen.' zei ze, terwijl ze naar het groene landschap keek. Ze kwam niet vaak in het Zuiden. Ze waren er wel eens geweest als er een feest was of een andere gelegenheid, maar dat was ook alweer een lange tijd geleden. 'Bij de goden, ik ben blij dat ik even niet meer op een paard hoef te zitten.' giechelde ze. Haar billen deden echt ongelofelijk veel pijn en - ook al ontkende ze het - ze had overal spierpijn. 'Wel stil blijven zitten hoor, ik wil niet per ongeluk je halve oor eraf snijden.' lachte Naya, terwijl ze voorzichtig de krullen begon weg te snijden. Een schaar was een stuk makkelijker geweest, maar hiermee ging het ook wel oké. 'Heb jij meegekregen waarom we hier zijn gestopt?'
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   wo apr 06 2016, 23:42

Het was fijn om na de vele en lange afstanden van hetzelfde landschap in het Noorden nu eens iets anders om hen heen te zien. Hij kende de bergen en bossen van het Zuiden wel een beetje, maar niet genoeg om nu ongedeerd rond te reizen. Hij keek nog altijd zijn ogen uit. Adrian glimlachte om Naya's woorden, maar stopte zichzelf toen hij instemmend wilde knikken. Natuurlijk wilde hij ook niet dat ze n zijn oor zou snijden. 'Ik weet het ook niet. Het enige wat me logisch lijkt is dat we na deze rust al onze energie nodig gaan hebben voor iets, maar wat-' Een diepe zucht verliet zijn mond terwijl hij dacht aan de stugge leider van de groep. Ze zonderde zich nog erg af van de rest en al helemaal van hem dacht hij. Geduldig bleef hij voor zich uit turen zodat Naya zijn haar fatsoenlijk kon maken. In zijn schoot lag nog altijd de on af gemaakte brief. 'Heb jij nog een keer aan je ouders geschreven?' vroeg Adrian voorzichtig. Hij wilde haar niet ongemakkelijk laten voelen door persoonlijke vragen te stellen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   vr apr 08 2016, 11:04

Het beviel Naya nog steeds niet dat er zoveel geheimhouding plaatsvond binnen de groep. Ze wist niet of het kwam doordat zij en Adrian erbij waren, of dat het gewoon de manier was waarop Indra werkte, maar het gaf haar geen geruststellend gevoel. 'We zullen het vanzelf wel zien...' zei ze uiteindelijk maar, terwijl ze nog wat lokken wegsneed. Bij zijn vraag zweeg ze. Er kwam een gigantisch schuldgevoel opborrelen tegenover haar ouders en zuster. 'Nee, ik weet niet wat ik moet schrijven.' mompelde ze, terwijl ze het mes aan de kant legde en zijn haren bekeek. 'Volgens mij is het goed zo, of wil je het nog korter?' Naya ging naast hem zitten, maar ontweek zijn blik. Ondanks dat ze geen spijt had van haar keuze om hierheen te komen, waren haar ouders nog steeds een gevoelig onderwerp. Ze wilde dat ze wist dat ze veilig was en dat het goed met haar ging, maar ze wist niet hoe of wat ze verder nog wilde schrijven. Ze wiep haar blik op de brief die op zijn schoot lag en keek vervolgens naar het water. 'Ik kom ook nooit verder dan enkele regels.'
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   vr apr 08 2016, 20:42

Adrian zuchtte hoorbaar en sloot kort zijn ogen. 'Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben die er problemen mee heeft.' Hij keek kort in het water, maar knikte al snel. Hij vertrouwde Naya voor de volle honderd procent dat ze haar best had gedaan. 'Dankje, Naya.' Adrian pakte de brief op toen ze er een opmerking over maakte en liet zijn schouders hangen. 'Ik denk er niet graag over na wat ik mijn moeder nu aan doe.' Die schudgevoelens lieten hem 's nachts rond woelen, zo erg dat hij de slaap maar niet kon vatten. Hij probeerde een glimlach op te zetten en stootte haar kort aan met zijn schouder. 'Misschien moeten we elkaars brieven schrijven. Je ouders zullen toch ook snel naar het Westen gaan voor de Quandaïse delegatie. Tenminste, ik geloof dat dat binnenkort is als de plannen niet zijn gewijzigd.' Hij had zelf nog bij een bespreking over de aankomst van de delegatie gezeten en nu miste hij dat voor dit. Adrian wist niet zeker te zeggen waar hij liever zat. 'Ik heb trouwens nog iets voor je. Houd je handen eens uit,' verwisselde hij nu met een oprechte glimlach van onderwerp.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   vr apr 08 2016, 23:22

'Geen probleem.' zei Naya gemeend en trok haar laarzen uit, om haar voeten in het koude water te laten bungelen. Nog steeds was ze geen fan van het koudere weer, maar ze zou er toch aan moeten wennen. Het weer zou helaas niet veranderen. 'Misschien is dat een goed idee.' giechelde ze. Ze kende zijn gevoel, ze snapte precies waar hij het over had. 'Er stond inderdaad een reis naar het Westen op de planning. Mijn zuster heeft er nog over gesproken voordat ik vertrok.' Ze miste de gesprekken met haar zus, en haar nichtje Muriel. Ze zou er vast niets van snappen dat Naya er ineens niet meer was en dat ze niet meer met haar kwam spelen. Het was iets waar ze niet teveel over na moest denken. 'Je hebt iets voor me?' verbaast keek Naya hem aan en hield uiteindelijk haar handen voor zich. Ze had geen idee war hij voor haar had en ze was dan ook oprecht verbaast.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   zo apr 10 2016, 18:33

Adrian richtte zijn blik op hun twee paar voeten. Hij zou liegen als hij zou zeggen dat het nooit in hem opgekomen was om terug naar de hoofdstad, zijn thuis, te gaan. Het was niet altijd leuk om op pad te zijn, hoewel het reizen hem echt goed leek te doen. Langzaam begon hij te wennen aan de inspanning, aan het slapen op de harde koude grond en aan de communicatie met de rest van de groep. Met een glimlach knikte Adrian naar Naya en haalde toen iets uit zijn zak tevoorschijn. 'Sorry als het raar voelt, maar het zou erg goed moeten helpen.' Hij opende het potje dat hij zojuist had gepakt en smeerde voorzichtig een laag van de zalf op haar handen. 'Het is voor de blaren. Hakeem heeft me verteld waar ik de bloemen kon vinden en hoe ik er een zalf van kon maken. We kunnen het beiden nog wel gebruiken geloof ik,' grinnikte hij. 'En het ruikt heerlijk.' Zelf had hij geen idee wat de bloemsoort was, maar het geurde zoals de bloemen in het paleis in Evenfall. Het deed hem aan zijn moeder denken.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   zo apr 10 2016, 23:10

Naya wachtte nieuwsgierig af en glimlachte breed toen Adrian wat zalf op haar handen smeerde. 'Oh je wilt niet weten hoe goed dit voelt.' lachte ze, terwijl ze de zalf begon in te wrijven in haar handen. 'En je wilt ook niet weten hoe blij ik hiermee ben. Bedankt, echt!' Ze omhelsde hem stevig en liet hem al snel weer los. 'Je hebt gelijk, het ruikt inderdaad onwijs lekker.' De geur kwam haar bekend voor en het deed haar denken aan iets, al kon ze haar vinger er niet opleggen wat het precies was. 'Ik wou dat ik je ook iets terug kon geven hiervoor,' zei ze oprecht. 'maar ik heb niets- hoewel, op een dag krijg je er iets voor terug!' lachte ze.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   wo apr 20 2016, 00:54

Adrian moest lachen om de opluchting die ze uit sprak. Hij had precies hetzelfde gevoeld toen hij eindelijk de zalf op zijn huid kon smeren. De blaren waren inmiddels minder, maar alles was nog zo stijf en droog en de crème hielp werkelijk goed. Hij nam de omhelzing met een bescheiden glimlach aan en boog kort voorover om ook aan haar handen te ruiken. Het paste goed bij haar, de geur. Het was warm en verfrissend en vrolijk. 'Ah, maak je niet druk. Ik hoef hier echt niets voor. Ik wilde je gewoon blij maken met iets. En ik vond dat we het beiden wel verdienden om iets verzachtends te hebben.' Hij haalde zijn schouders quasi onverschillig op. Ze zaten inmiddels al een hele tijd bij het team en hoewel ze misschien niet op hetzelfde niveau zaten als de rest, hadden ze het toch bij kunnen houden. Ergens was hij trots, ergens vond hij het vanzelfsprekend dat hij zoiets als dit gewoon moest kunnen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   wo apr 20 2016, 09:52

De zalf was inmiddels ingetrokken en Naya was weer met haar voeten in het water gaan zitten. Ze had het nog steeds koud, maar het was verfrissend om haar voeten even uit die strakke laarzen te hebben en in het water. 'Dat is in ieder geval gelukt, dat blij maken.' giechelde Naya, ze was echt heel erg blij met de zalf en het was werkelijk een verademing. 'Ik wil binnenkort op jacht gaan, kijken of ik wat dieren kan schieten en kan koken voor de rest. Als je zin hebt om mee te gaan ben je van harte welkom.' Normaal was Flynn degene die het op zich nam om vallen uit te zetten, maar Naya was goed met pijl en boog en daarbij voelde ze nog steeds de noodzaak om zich te bewijzen tegenover de rest van de groep. Wellicht als ze terugkwam met geschoten wild dat ze eindelijk eens inzagen dat ze niet een nutteloze prinses was.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   vr apr 22 2016, 09:29

Adrian's lach werd enkel breder toen hij Naya hoorde giechelen. Hij had zichzelf meerdere taken opgelegd. Niet alleen om zijn rol in het team zo goed mogelijk te vervullen en zelfs beter dan naar verwachtingen of om zijn vader iets te bewijzen met zijn acties, maar ook kleine dingetjes zoals vrienden worden met de teamleden en Naya een glimlach bezorgen. Het hielp hem als hij van deze kleine dingen af kon strepen op zijn ellenlange lijst. 'Oh, ik zou graag willen helpen. Maar ik ben nooit echt goed geweest in jagen. Moeder nam ons wel eens mee,' vertelde hij terwijl hij terug dacht aan die dagen. Hij was zelf toen nog erg jong geweest en daarna kwam het zelden voor dat ze in de bossen kwamen, laat staan dat ze mochten jagen. 'Flynn zou je waarschijnlijk beter kunnen helpen. Maar ik ga graag met je mee als je-' Adrian stopte zijn zin en glimlachte kort schouderophalend naar haar. Hij wist niet in hoeverre ze zijn gezelschap kon waarderen. Ze hadden veel gepraat de afgelopen weken en het voelde alsof ze vrienden waren, maar soms dacht Adrian dat het ook kon komen omdat er nu eenmaal niemand anders op hen afstapte, dat zij naar hem gekomen was.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   za apr 23 2016, 19:45

'Maar ik kan het je leren? Zo moeilijk is het niet hoor!' Dat laatste was gelogen, maar ze wilde graag dat hij mee zou gaan met haar, zo kwamen ze beiden misschien in een wat beter daglicht te staan. 'Ik denk niet dat Flynn graag met mij mee zou gaan.' lachte ze. Hij ging altijd in zijn eentje op pad en als hij gezelschap wilde was het vast en zeker niet van haar. 'Natuurlijk wil ik dat je mee gaat, anders had ik het toch niet gevraagd.' Naya was inmiddels opgestaan en droogde haar voeten af aan haar cape, om weer haar sokken en laarzen aan te trekken. 'Ik kan je ook om met pijl en boog om te gaan? Heb je er wel eens mee gewerkt?' vroeg ze nieuwsgierig, terwijl ze haar veters vastbond en hem aankeek.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   di apr 26 2016, 09:41

Adrian keek met een glimlach naar het water. 'Ik zou het graag van je leren. Tenminste, als je echt zeker weet dat het geen probleem voor je is.' Hij was niet graag de persoon die maar een beetje meegesleurd moest worden. Adrian schudde zijn hoofd. 'Flynn zou ook zeker met je mee gaan. Je bent aardig en-' Hij had willen zeggen dat ze mooi was, iets wat Flynn zeker niet boven het hoofd was gegaan, maar hij sprak die gedachten maar niet uit. 'Ja, dat wel. We hebben verschillende wapens gehad om mee te trainen, maar ik gebruik liever mijn zwaard. Iwan was altijd goed in boog schutten. Hij zette altijd appels op de vreemdste plekken om ze maar te kunnen raken. Inclusief de hoofden van bedienden.' Met een afwezige glimlach schudde Adrian zijn hoofd. Hij keek erg op naar alle drie zijn broers. Hij vond Iwan's humor geweldig en het was bewonderenswaardig dat hij altijd al die grappen uit kon halen. Dat Gus zo geconcentreerd kon zijn met zijn werk en echt prachtige kunst maakte, daar werd hij soms jaloers van. En Tobias was wellicht de aardigste persoon die hij kende, net zoals zijn moeder. Ergens was Adrian altijd bang dat hij meer op zijn vader leek in dat opzicht. 'Zou je het leuk vinden om, als we hier ooit uit komen, wat tijd in het Westen te spenderen?' vroeg hij plots uit het niets.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   di apr 26 2016, 12:31

'Nee, natuurlijk vind ik het geen probleem! Anders zou ik het toch niet aanbieden?' Ze vond het fijn om tijd met hem te spenderen, dan voelde ze zich tenminste niet zo buiten gesloten en daarbij was hij een erg aardige jongen. 'Denk je werkelijk dat Flynn mee zou zijn gegaan?' vroeg ze ietwat verbaast. 'Ik denk dat hij nog liever met Hakeem op stap gaat.' gniffelde Naya. Het scheelde al een hoop dat hij niet geheel onbekend was met pijl en boog, anders moest ze hem nog veel bijbrengen. Bij zijn woorden over Iwan moest ze lachen. 'Het is inderdaad iets wat ik Iwan zie doen.' Ze zag de bange gezichten van de dienstbodes al voor zich als zij het slachtoffer waren geworden. 'Ik hoop dat ze er allemaal levend vanaf zijn gekomen?' grapte ze en plukte wat aan het gras. Bij zijn vraag keek ze hem verrast aan. 'Ik- ja, ja dat lijkt me er leuk... Als mijn ouders me ooit nog uit hun zicht laten tenminste.' Ze wist niet hoe haar ouders erop zouden reageren als ze terug kwam.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   za apr 30 2016, 13:07

Adrian grinnikte. 'Als blikken konden doden dan waren die twee echt al honderd doden gestorven tijdens deze reis.' Er was altijd spanning te voelen als Hakeem en Flynn iets samen moesten doen. Adrian kon niet begrijpen hoe dat zo gebeurd was. Hij vond ze beiden aardige jongens, maar dat was dan ook maar zijn oordeel. 'Wonder boven wonder is er nog nooit een bediende in die situatie gewond geraakt door Iwan, maar wel in andere gevallen.' Hij moest lachen van de herinneringen die opborrelden. Hij kon zich heel goed voorstellen dat niet alle bedienden blij waren om Iwan te bedienen en de kindermeisjes hadden vast ook hun handen vol gehad aan zijn fratsen. 'Ja, natuurlijk, ik weet ook niet wat mijn ouders' reactie zal zijn op dit alles.' Hij vreesde de confrontatie met zijn vader, maar tegelijkertijd was dat juist hetgeen waar hij dit voor deed. Tenminste, het maakte deel uit van zijn redenen om op pad te gaan. Hij wilde bewijzen aan zijn vader waartoe hij in staat was, wat hij er voor over had om een belangrijke positie in te kunnen nemen. 'Ik zou je graag mee willen nemen naar de tuinen die mijn moeder heeft laten aanleggen. Het is er altijd zo rustig en vredig en er staat één appelboom die ze geplant heeft toen ze koningin werd. De vruchten zijn de lekkerste die ik ooit gegeten heb. Er hangen nooit veel appels aan, dus het is altijd feest als mam ze plukt en aan ons uit deelt. Soms maakt ze de appeltaart die mijn oma altijd voor haar maakte.' Adrian wist niet waar plots alle verhalen vandaan kwamen, maar hij voelde zich zo comfortabel in Naya's bijzijn dat hij graag dit soort dingen met haar deelde.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Naya

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   wo mei 04 2016, 20:41

Naya moest lachen. 'Ja, waarschijnlijk wel ja.' Ze had geen idee wat er tussen die twee gaande was en ze had ook geen interesse om er achter te komen. 'Al die arme bedienden, slachtoffer van Iwan's praktijken.' lachte ze. Iwan was altijd een jongen geweest die veel geintjes uithaalde in en rondom het paleis, zo had ze hem altijd gekend. Bij de woorden over de tuinen van het Westen en de appelboom van zijn moeder, moest Naya glimlachen. Ze was wel eens vaker in het Westen geweest, maar meestal zag ze alleen de binnenkant van het paleis. Ze was ook wel eens de stad in gegaan met haar zuster en ook haar vader had haar wel eens meegenomen als hij niet druk was met de besprekingen. De tuinen had ze echter nooit zo grondig verkent, al kende ze natuurlijk wel de verhalen. 'Ik ben erg benieuwd.' zei ze met een glimlach. 'En ik wil maar al te graag een appel van die beroemde appelboom van je moeder proeven.'
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Adrian

BerichtOnderwerp: Re: Een Beekje   di mei 10 2016, 09:43

'Hopelijk kan het snel.' Adrian glimlachte en voelde dat zijn blik weer werd getrokken door het stuk papier. De tuinen en de appelboom deden hem zo aan zijn moeder denken dat hij haar aanblik niet uit zijn hoofd kreeg. Hij had nooit gedacht dat hij zoiets als heimwee kon voelen. Simpelweg omdat hij nooit gedacht had dat hij ver weg van zijn thuis, van zijn familie zou zijn. Het overrompelde hem nu echter dat hij zo erg met zijn gedachten in het Westen zat. Met een sombere blik pakte hij zijn penseel er weer bij en glimlachte kort naar Naya. 'Ik zou toch echt een brief eens af moeten maken. Wil je dat ik iets over jou er in zet zodat jouw ouders ook goed nieuws kunnen krijgen? Of schrijf je liever zelf?' Afwachtend en met één hand op haar knie keek hij haar aan. Wellicht lichtten de soldaten haar vader wel constant in. Hij had ze echter nog nooit wat zien schrijven.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken

Een Beekje
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Het RPG :: Het Zuiden :: Omgeving-
Ga naar: